Dersin Adı | Radyobiyoloji |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TGT 205 | Güz/Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste radyoaktivite konusunda temel bilgilerin ve radyasyonun canlılar üzerindeki etkilerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Radyobiyolojinin temelleri, Moleküler radyobiyoloji, Radyasyonun normal dokularda doz-cevap ilişkisi, Radyasyon duyarlığının fiziksel ve biyolojik etkileri, Dolaylı ve dolaysız etkiler, Hedef teorisi, Radyasyonun erken etkileri, Radyasyonun geç etkileri, Maksimum uygulanabilir doz, Radyoduyarlaştıcılar ve biyoindirgeyici ilaçlar Kemoterapik ajanlar, Makromoleküllerin ışınlanması, Suyun radyolizi, X ışınları ve hamilelik, Tüm vücut ışınlamalarında akut etkiler, Radyasyon ve kanser |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Radyobiyolojinin temelleri | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
2 | Moleküler radyobiyoloji | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
3 | Radyasyonun normal dokularda doz-cevap ilişkisi | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
4 | Radyasyon duyarlığının fiziksel ve biyolojik etkileri | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
5 | Dolaylı ve dolaysız etkiler | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
6 | Hedef teorisi | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
7 | Radyasyonun erken etkileri | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
8 | Radyasyonun geç etkileri | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
9 | Ara sınav | |
10 | Maksimum uygulanabilir doz | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
11 | Radyoduyarlaştıcılar ve biyoindirgeyici ilaçlar Kemoterapik ajanlar | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
12 | Makromoleküllerin ışınlanması, Suyun radyolizi | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
13 | X ışınları ve hamilelik | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
14 | Tüm vücut ışınlamalarında akut etkiler | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
15 | Radyasyon ve kanser | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Özalpan A. Temel Radyobiyoloji, Haliç Üniversitesi Yayınları, 2001. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Seza Baştuğ,Osman Ziya Sayhan, Radyoaktivite ve Sağlık A.; Evrim Kitabevi, İstanbul 2010 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 15 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 3 | 3 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 11 | |
Final Sınavı | 1 | 12 | |
Toplam | 80 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | X | ||||
12 | Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır | X | ||||
13 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest